keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Elämä on autossa

Kirjoittaessani olen saanut suurta lohtua Petri Tammisen 2010 ilmestyneestä kokoelmasta Muita hyviä ominaisuuksia.
Erityisesti tarinat "Yhden ihmisen mielipide" ja "Ainutlaatuisuuden pakko" jaksavat aina koskettaa.
Kirjaa taas selaillessani tuli mieleen yksi juttu.
Tamminen mainitsee, että aikoinaan nousi kohu Jarkko Laineen kirjassaan käyttämästä lauseesta "Elämä on toisaalla mutta sinne pääsee taksilla." WSOY:n edustaja oli nopeasti huomauttanut, että lause onkin Jari Tervon keksimä.
Mutta. Itse asiassa jo vuonna 1985 kuollut yhdysvaltalainen kirjailija E.B.White lausahti seuraavasti: "Elämä on jossakin muualla ja sinne pääsee autolla."
Omaperäistä Tervolla oli siis vain auton vaihtaminen taksiin.
Jos nyt sanoisin, että "Elämä on toisaalla ja sinne pääsee fillarilla", olisiko lauseen copyright minulla? Ja voisinko nostaa älämölön, jos joku toinen vaihtaisi fillarin bussiin?
Jos romaani on sika, joka syö kaiken, niin onko sana sian alkio?

2 kommenttia:

  1. Jumalauta miten loistava oivallus. Minä tosin mielummin siirryn paikasta toiseen lentokoneen businessluokassa. Varaan nyt siis tekijänoikeudet ja varsinkin otan kunnian tokaisusta "Elämä on toisaalla ja sinne pääsee lentokoneella" © Teri Jarvo 2012.

    VastaaPoista
  2. Tosiasiassa minä olen siirtynyt jalkamieheksi, ja kävellen liikkuessa kaikki paikat ovat erittäin toisaalla, mikään ei ole lähellä.

    VastaaPoista